Mazdas nye SUV er en populær bil. Foto: Broom.no

Ni måneders ventetid

Så stor suksess har Mazdas nye SUV.
Publisert 27.08.2012 kl 08:58 Oppdatert 27.08.2012 kl 08:58

Tips en venn på e-post:

www.mb.no Se alle biler



[Broom.no] Mazda har truffet blink med sin nyeste modell, kompakt-SUVen CX-5. Etter kort tid på markedet, har interessen blant kjøpeklare nordmenn vært formidabel.

Vi fortalte alt i mai at det grunn til jubel blant Mazda-folket. Målet var å selge 1.500 biler innen utgangen av året. Det kommer de til å klare. Og hadde de hatt flere biler tilgjengelig, tror salgssjef Hauk Jensen at de nesten kunne doblet antallet.

Les også: Test: Mazda CX-5: Denne bilen vil mamma ha

– Interessen har vært enorm. Og dermed blir utfordringen vår leveringstidspunkt. På det verste var det ett års ventetid, men nå har vi litt ekstra produksjon – og dermed er det åtte-ni måneder å vente for dem som bestiller CX-5 med diesel, sier Jensen.

Er det snakk om bensin kan du håpe å få bilen din i januar/februar.

Vil fremdeles ha diesel

Men det er altså fortsatt diesel som står sterkest hos Ola Nordmann – til tross for vinglete føringer fra politikerne.

– Ja, det er klar overvekt mot diesel, selv om vi merker at det er noe større interesse for bensin i hovedstaden – og noen av de største byene. Men det har ikke på noen måte tatt av.

Den bilen de fleste ønsker fra oss er har diesel, 4x4, automat og høyeste utstyrsnivå, altså Sport, fortsetter den fornøyde salgssjefen.

– Viktig for oss

– Er dere overrasket over den voldsomme responsen?

– Vi er i alle fall glade og fornøyde, men jeg vil ikke si overrasket. Dette var en modell vi hadde høye forventninger til.

– Det passet vel bra at den kom nå, som det ellers har vært litt stille rundt Mazda?

– Ja, det var viktig. Den bidrar til å løfte hele Mazda-merkevaren for oss. Og snart kommer jo også nye Mazda 6.


Håret mål for 2013

Ambisjonene for 2013 er heller ikke beskjedne. Går alt etter planen skal ytterligere 2.500-3.000 nordmenn signere kontrakt på en CX-5 neste år.

Dermed fikk Brooms Jan Erik Larssen helt rett.

Han prøvekjørte nemlig bilen allerede i starten av april, og spådde skråsikkert at CX-5 ville gi konkurrentene grunn til å skjelve i buksene.